star social-channel-googleplus surface account images colour extern-link map location store-on star brush paint-rol paint tester conditions delivery payment minus_16px plus_16px close_16px arrow-down_16px arrow-up_16px arrow-right_16px selected_16px email external-link social-facebook social-googleplus social-twitter list work business clients painters-icons-v2-source_pdf social-channel-facebook social-channel-instagram social-channel-instagram2 social-channel-twitter social-channel-youtube carrousel_prev carrousel_next download save-colour-off shopping-cart shopping-list store-finder search share save-colour-off2 save-colour-on info-off info-on workspace loader close

Hoe om te gaan met verwachtingen van de klant

Klanten Werk

Als een klant te veel verwacht, kan dat alleen maar tot teleurstelling leiden. Gelukkig zijn er een paar manieren om de verwachtingen van de klant te temperen om te garanderen dat hij tevreden blijft

Iedereen heeft wel een droomhuis in zijn of haar gedachten, en decoreren gaat om het proberen tot leven brengen van die droom. Maar het kan ook betekenen dat je de verwachtingen van de klant moet afstemmen op wat mogelijk is, zodat de klant uiteindelijk niet teleurgesteld achterblijft.

 

Het verlanglijstje

Begin met uit te zoeken wat de klant precies wil bereiken. Wil hij dat een kleine ruimte groot en ruimtelijk aanvoelt? Heeft hij voorbeelden van de stijl of de kleuren waar hij belangstelling voor heeft?

 

De realiteits-check

De juiste kleuren kunnen een ruimte transformeren, maar er is altijd een grens aan wat zij kunnen doen. Als een klant verwacht dat een kleine kamer eruitziet als een grote eetzaal als hij is geschilderd, is het belangrijk hem te corrigeren. Wees positief maar ook realistisch en benadruk dat de hoeveelheid natuurlijk licht en de afmetingen van een ruimte het eindresultaat zullen beïnvloeden.

 

De cijfers

Als er eenmaal overeenstemming is over de werkomschrijving, controleer dan de verwachtingen van de klant ten aanzien van budget en tijd. Als deze niet realistisch zijn, wees daar dan vanaf het begin duidelijk over, maar bied ook compromissen aan. Als je een kortere levertijd aanbiedt dan je kunt waarmaken, alleen om de klant gelukkig te houden, zal hij later waarschijnlijk teleurgesteld zijn. Hoe frustrerend het voor klanten ook kan zijn je ‘nee’ te horen zeggen, je toont een bereidwillige instelling door nieuwe manieren te tonen om problemen te omzeilen. 

 

Het werk

Het schilderen van een huis kan een rommelige aangelegenheid zijn. Ook al besteed je alle mogelijke zorg aan het verzekeren van een hoogwaardige afwerking, het is de moeite waard je klanten uit te leggen wat zij mogen verwachten. Denk hierbij aan het aantal werkuren, wie er allemaal komt werken en hoe dingen 's avonds worden achtergelaten. Door hier duidelijk over te communiceren, stel je je klanten gerust. Dit draagt uiteindelijk ook bij aan de tevredenheid van de klant.

 

Werk weigeren

Bied klanten altijd goed advies. Wees erop voorbereid je soms flexibel moet zijn, maar als je voelt dat hun verwachtingen niet realistisch zijn, wees dan ook bereid het werk af te wijzen. Soms kan de stress van een slechte opdracht erger zijn dan die van het niet hebben van werk. Je kunt je tijd dan beter besteden aan het vinden van nieuwe klanten.

Omgaan met verwachtingen van de klant en werkomschrijving

Nieuwe

Het opstellen van overeenkomsten met klanten

Lees Meer

Krijg die perfecte klantreferentie

Lees Meer

Maak een perfecte 'werkomschrijving'

Lees Meer

Houd je klanten blij bij elke opdracht

Lees Meer