Hoe je een eerlijke reactie van de klant krijgt


Klanten
 
Oprechte reacties van klanten helpen je beter te werken, maar het is niet altijd gemakkelijk die te verkrijgen. Lees verder voor onze tips niet altijd gemakkelijk die te verkrijgen. Lees verder voor onze tips voor hoe je je klanten aan het praten krijgt

Het verkrijgen van hoogwaardige reacties van klanten – waarvan er sommige kunnen worden omgezet in klantenreferenties – kan moeilijk zijn doordat sommige klanten gewoon te verlegen zijn om kritiek te leveren of complimenten te geven. Maar voor je bedrijfsontwikkeling is het altijd de moeite waard hen aan het praten te krijgen.

 

Opbouwen van een relatie                                                                       

Gedurende de loop van een project heb je vaak kostbare tijd om je klant te leren kennen. Zelfs als je elkaar slechts een paar minuten ziet aan het begin en einde van de dag: bespreek het werk, lever advies en luister naar zijn bevindingen. Als je klant niet ter plaatse is, houd hem dan op de hoogte van je vorderingen door middel van foto's die je via e-mail of een app verstuurt. Dit helpt je om vertrouwen op te wekken. Mensen zijn veel opener tegen mensen die zij kennen en vertrouwen dan tegen iemand die zij als een vreemde beschouwen.

 

Stel u open op

Het is veel waarschijnlijker dat een klant je zijn eerlijke mening geeft als hij denkt dat je voor hem hetzelfde zou doen. Wees tijdens het project bereid om je eigen adviezen te geven en je eigen werk op een eerlijke manier te beoordelen naarmate dat vordert.

 

Haast je niet

Als het project is voltooid, wees dan niet te snel met het vragen om een reactie. En als je erom vraagt, geef de klant dan de tijd om te antwoorden. Leg hem goed uit hoe waardevol zijn beoordeling voor jou is en vraag hem in zijn eigen tempo antwoord te geven.

 

Moedig antwoorden aan

Soms helpt een inleidende vraag om een klant aan het praten te krijgen, bijvoorbeeld “Wat denkt u van de afwerking van de plinten?” of “Nu u de kamer ziet met uw meubels er weer in, bent u blij met hoe de kleuren uitpakken?”

 

Geef hem de ruimte

Hoewel het altijd goed is persoonlijk te vragen om een klantenreferentie, heb je meer kans op het krijgen van constructief commentaar als je het niet rechtstreeks doet. Overweeg je vragen via e-mail te stellen, zodat je klant zich niet opgelaten hoeft te voelen als er dingen zijn waarmee hij niet helemaal tevreden is. Sommige van zijn opmerkingen zijn wellicht onterecht, en je kunt misverstanden op een beleefde manier corrigeren, maar ga nooit een twistgesprek met hem aan en vertel hem altijd dat je dankbaar bent voor zijn reactie. Soms krijg je een reactie die je oprecht kan helpen de relaties met je klanten te verbeteren. 

Sikkens Expert App appstore google play
Kleuren worden geladen, even geduld a.u.b.