star social-channel-googleplus surface account images colour extern-link map location store-on star brush paint-rol paint tester conditions delivery payment minus_16px plus_16px close_16px arrow-down_16px arrow-up_16px arrow-right_16px selected_16px email external-link social-facebook social-googleplus social-twitter list work business clients painters-icons-v2-source_pdf social-channel-facebook social-channel-instagram social-channel-instagram2 social-channel-twitter social-channel-youtube carrousel_prev carrousel_next download save-colour-off shopping-cart shopping-list store-finder search share save-colour-off2 save-colour-on info-off info-on workspace loader close

Haal alles uit een verandering van de werkomschrijving

Bedrijf

Als een klant zijn mening over een projectplan verandert, is dat eerder een extra zakelijke kans dan een probleem

Het hoeft helemaal niet slecht te zijn als een klant wil dat je extra werk uitvoert tijdens een project. Als dat op een positieve manier afgehandeld wordt, kan een verandering in de werkomschrijving een kans opleveren voor je bedrijf.

 

Bespreek de werkomschrijving

Als je bezig bent met een opdracht, wil een klant soms alles halen uit het feit dat je daar bent. Als hij je benadert over extra werk, sta dan open voor suggesties maar vergeet niet te vragen of hij een aanvullende offerte wil voor alles wat verder gaat dan de afgesproken werkomschrijving. Hiermee herinner je hem op een vriedelijke manier dat wat hij vraagt geen deel uitmaakt van de oorspronkelijke opdracht en offerte.

 

Grijp de kans

Als ze dan nog steeds enthousiast zijn, is het nuttig om te wijzen op andere zaken waar ze wellicht nog niet aan gedacht hadden. Als ze tegelijk ook de raamkozijnen opnieuw geschilderd willen hebben, zouden ze kunnen overwegen meteen ook de plinten te laten bijwerken. Leg uit hoe zij later kunnen besparen door nu meer te laten doen aangezien je toch ter plaatse bent. Misschien kun je voor het uitvoeren van het extra werk gebruikmaken van producten waar ze al voor hebben betaald.

 

Bied je opnieuw aan

Als je klant open lijkt te staan voor extra werk en voor uitbreiding van het projectplan, ga hier dan op in alsof het om een nieuwe klant gaat. Laat hen relevante opdrachten zien in je presentatiemap en leg uit welke voordelen het heeft als ze dit werk nu laten doen in plaats van later.

 

Aanbevelingen, relaties en kortingen

Een verandering van de werkomschrijving kan ook meer kansen opleveren dan aanvullende verkopen of opnieuw offreren. Als een opdracht goed is uitgevoerd en je hebt een goede relatie opgebouwd met de klant, zou je een korting kunnen aanbieden voor toekomstige werkzaamheden. Dit kan de klant helpen de extra kosten van de verandering in de omvang van het werk te accepteren. Misschien kun je speciale tarieven aanbieden voor later opknapwerk, of een geldteruggave aanbieden als zij een aanbeveling doen bij hun familie en vrienden die leidt tot een nieuwe opdracht. 

Ondernemingskansen door een nieuwe werkomschrijving

Nieuwe

Het opstellen van overeenkomsten met klanten

Lees Meer

Krijg die perfecte klantreferentie

Lees Meer

Maak een perfecte 'werkomschrijving'

Lees Meer

Houd je klanten blij bij elke opdracht

Lees Meer