star social-channel-googleplus surface account images colour extern-link map location store-on star brush paint-rol paint tester conditions delivery payment minus_16px plus_16px close_16px arrow-down_16px arrow-up_16px arrow-right_16px selected_16px email external-link social-facebook social-googleplus social-twitter list work business clients painters-icons-v2-source_pdf social-channel-facebook social-channel-instagram social-channel-instagram2 social-channel-twitter social-channel-youtube carrousel_prev carrousel_next download save-colour-off shopping-cart shopping-list store-finder search share save-colour-off2 save-colour-on info-off info-on workspace loader close

Project Rijksmuseum

Werk

Werken aan een monumentaal meesterwerk.

Het ontwikkelen van 60 nieuwe kleuren gebaseerd op authentieke kleuren uit 1885. Maar ook het bedenken van een oplossing om de oorspronkelijke decoraties over te schilderen en toch te behouden voor de toekomst. Twee uiteenlopende uitdagingen waar Sikkens mee geconfronteerd werd bij de restauratie en renovatie van het Rijksmuseum in Amsterdam.

 

Restauratie Rijksmuseum

Uitbundig zoals bedoeld

Jaarlijks bezoeken 1,5 tot 2 miljoen mensen het Rijksmuseum in Amsterdam om de wereldberoemde Nachtwacht of andere topstukken te bewonderen. Na meer dan honderd jaar intensief gebruik was het gebouw uit 1885 aan een fundamentele opknapbeurt toe. Na 10 jaar restaureren en renoveren opende het Rijksmuseum op 13 april 2013 haar deuren weer voor het publiek. Opvallend aan het ‘nieuwe’ Rijksmuseum zijn de veelheid en schoonheid van de decoraties in de Eregalerij en de Voorhal. Uitbundig en weelderig, zoals ze door architect Pierre Cuypers bedoeld waren. Jarenlang waren ze verborgen. Overgeschilderd in een tijd waarin deze katholieke versieringen niet gewaardeerd werden in het protestantse Amsterdam.

Oude kleuren, nieuw ontwikkeld

Al in 2006 werd er begonnen met het weer zichtbaar maken van de oorspronkelijke decoraties. Hiervoor moesten eerst de oude verf- en stuclagen verwijderd worden. De originele onderlaag bleek beschadigd en op veel plaatsen zelfs helemaal verdwenen. Om deze te kunnen herstellen werd medewerking gevraagd van het SRAL (Stichting Restauratie Atelier Limburg). Zij analyseerden monsters van de originele verf en in nauwe samenwerking met de kleurmakers van Sikkens werden meer dan 60 van de authentieke Cuypers kleuren gereproduceerd. Daarnaast werden acht nieuwe kleuren ontwikkeld zodat de wand- en plafondschilderingen weer in hun oude glorie hersteld konden worden.

Voor de toekomst behouden

Volgens Fred van den Heuvel, Regionaal Salesmanager van Sikkens, ontstond er een grote uitdaging door de beslissing van de architecten om niet alle decoraties zichtbaar te maken. Een deel ervan werd dus weer overgeschilderd. Uiteraard met de wens om in de toekomst de decoraties eenvoudig terug te kunnen vinden en weer bloot te kunnen leggen. “Hier hadden we in het Sikkens assortiment niet een standaard oplossing voor” aldus Fred. Daarom ontwikkelde Sikkens in samenwerking met VanderVeenConsult, speciaal voor het Rijksmuseum, een reversibel muurverfsysteem. Geschikt om over te schilderen met Alphatex SF of Alphacryl Mat maar ook eenvoudig van de onderliggende decoraties te verwijderen. Zo zijn ook de overige, nu niet zichtbare, decoraties goed voor de toekomst bewaard gebleven.

Matte perfectie

Na deze samenwerking bij het restauratiewerk bleef Sikkens bij het Rijksmuseum betrokken. En zo werd voor de renovatie, die omstreeks 2009 van start ging, door Sikkens een verftechnisch advies gemaakt. Voor de gewelven en plafonds werd gekozen voor een afwerking met Alphatex SF. De wanden werden afgewerkt met Alphacryl Pure Mat SF, een perfect matte muurverf waarop de kunststukken prachtig tot hun recht komen.

Een voorrecht

Het schilderwerk is klaar en iedereen kan het ‘nieuwe’ Rijksmuseum bewonderen. Voor Fred van den Heuvel van Sikkens zit het werk als projectleider voor het Rijksmuseum er op, een intensieve klus waar hij met heel veel trots en voldoening op terugkijkt. Hij voelde zich vaak als de spin in het web, door de grote hoeveelheid mensen en partijen die bij het werk aan Rijksmuseum betrokken waren. Zijn belangrijke doel was het project goed te laten verlopen en dat is gelukt. “Het was intensief maar vooral ook een voorrecht!”

Nieuwe

Het opstellen van overeenkomsten met klanten

Lees Meer

Krijg die perfecte klantreferentie

Lees Meer

Maak een perfecte 'werkomschrijving'

Lees Meer

Houd je klanten blij bij elke opdracht

Lees Meer