Kleurkennis

Sikkens staat voor innovatie en is leidend in het omzetten van nieuwe ideeën en toekomstgerichte technologieën.

ACC-systeem

Sikkens ACC Systeem rangschikt kleuren naar kleur, verzadiging en helderheid

Alle collecties van Sikkens zijn gebaseerd op het zelf ontwikkelde ACC-systeem (Acoat Color Codification) dat wereldwijd door architecten wordt toegepast. Deze codering rangschikt de kleuren naar hun basiseigenschappen - kleur, verzadiging en helderheid. Kleuren worden zo precies gedefinieerd en systematisch gekenmerkt.





Het woord voor een kleur leidt bij veel mensen tot een verschillende voorstelling van de kleur: Het woord "rood" kan voor de één een helder signaalrood aanduiden, een ander wederom stelt zich hieronder het diepe rood van rijpe tomaten voor. Om misverstanden te voorkomen, heeft Sikkens alle kleuren van het 5051 Color Concept via het Acoat Color Codification-systeem gedefinieerd. Kleuren van dezelfde helderheid of verzadiging kunnen dankzij het ACC-systeem snel en pasprecies worden samengesteld en kleuren van een kleurenbereik probleemloos worden gerangschikt.

Door middel van een 6-cijferige codering worden de kleuren naar hun basiseigenschappen, kleur, verzadiging en helderheid gerangschikt. Telkens twee cijfers van deze codering staan daarbij voor de verzadiging en de helderheid, de kleur wordt daarentegen door een combinatie van letters en cijfers aangeduid.

De letters in de codering van het Sikkens ACC Systeem

Het kleurenbereik

24 letters staan voor 24 sectoren van de kleurencirkel - van rood en oranje (A tot E) via geel (F en G) naar groen (H tot P), blauw (Q tot U) tot blauw- en roodviolet (V tot Z). Verder worden de 24 kleurensectoren voor een duidelijke onderscheiding in telkens tien delen onderverdeeld - van bijvoorbeeld A0 tot A9.








De maatgetallen van het Sikkens ACC Systeem

Helderheid en verzadiging

De helderheid en de verzadiging van een kleur worden telkens door maatgetallen van 00 tot 99 aangegeven. Daarbij staat "99" voor de hoogst mogelijke helderheid en verzadiging. Daaruit ontstaat bijvoorbeeld voor een verzadigd rood van gemiddelde helderheid de codering C0.50.40. De eerste letter-cijfer-combinatie "C0" staat voor de roodtint, "50" staat voor een relatief hoge verzadiging van de tint en "40" voor de helderheid. Als de verzadiging van een kleur minder bedraagt dan 03, dan wordt voor die kleuraanduiding van deze kleur de letter "N" (= neutraal) in plaats van het cijfer gebruikt. Zo duidt de code FN.02.88 een bij benadering neutrale kleur met geringe verzadiging aan - in dit geval met gering geelaandeel - en hoge helderheid.

Neutrale kleuren

De neutrale kleuren wit, grijs en zwart worden in plaats van de voor de kleur geldende letter-cijfer-combinatie met "ON" aangeduid. Ook krijgen de neutrale kleuren, die geen bontheid en dus ook geen verzadiging vertonen, de verzadigingsaanduiding "00"; zwart heeft de helderheidsaanduiding "00".


Sluiten Lees meer

Het geheim van kleur

Heleen van Gent, hoofd van AkzoNobels Global Aesthetic Center

Interview met Heleen van Gent, hoofd van AkzoNobels Global Aesthetic Center.

"Kleuren hebben altijd al vleugels gegeven aan onze verbeelding. Zij dragen onze emoties en geven een gevoel van veiligheid en richting. Ook in de wereld van de architectuur maakt men steeds vaker gebruik van kleur. Deze ontwikkeling is mogelijk dankzij de eigenschappen van moderne verven: hun hoge mate van duurzaamheid en de prachtige toepassingsmogelijkheden op allerlei verschillende materialen."

Veel mensen hebben een of meerdere lievelingskleuren. Wat is de jouwe?

Nachtblauw, een donkerblauwe tint, dat is mijn lievelingskleur. Het is een heel klassieke kleur, maar ook uitermate geschikt als achtergrond voor bijvoorbeelden schilderijen. In het algemeen geloof ik dat alle kleuren een grote schoonheid in zich kunnen bergen. Vaak zijn mensen aanvankelijk een beetje verbaasd over een bepaalde kleurkeuze, maar als ze die eenmaal in combinatie zien met objecten met allerlei andere kleuren, staan ze versteld van het prachtige effect.

Hoe kan het dat sommige kleuren ons meer aanspreken dan andere?

Er zijn tinten en kleuren die we hebben ontdekt toen we nog klein waren en die we toen mooi vonden. Op de een of andere manier blijven deze kleuren ons altijd bij. Maar onze lievelingskleuren kunnen natuurlijk veranderen met de tijd. We worden bijvoorbeeld beïnvloed door mode, en het gaat niet alleen om wat we zelf zien, maar ook om wat we horen van vrienden. Het gebeurt ook wel eens dat bepaalde kleuren ons eerst helemaal niet zo aanspreken. Maar na een paar weken beginnen we er ineens toch iets in te zien. De kleur paars is daar een goed voorbeeld van. Maar in principe hebben de meeste mensen inderdaad een aantal voorkeurskleuren.

Elke cultuur heeft ook zo zijn smaakvoorkeuren. Bestaat er zoiets als een culturele kleurvoorkeur?

Het Global Aesthetic Center ontwikkelt concepten, kleurpaletten, brochures en informatie

Ja, zeker. De geografische ligging van een land is van invloed op hoe men kleuren ziet. Felle kleuren zijn bijvoorbeeld heel mooi in de zon. In de Verenigde Staten hangt men meer naar grijstinten en lichte kleuren, terwijl in India de kleuren heel intens zijn. In het Verre Oosten maakt men kleurcombinaties waar we in het Westen niet zo snel aan zouden denken. Toch kunnen we stellen dat de voorkeuren op het gebied van kleur steeds meer naar elkaar toegroeien. Er zijn trends die over de hele wereld een rol spelen, dankzij televisie, films en mode. De media hebben hier een sterke invloed op. Aan de andere kant hebben we een verlangen om uniek te zijn door een individuele keuze te maken die ons onderscheidt van anderen. Dat verlangen hebben we uiteraard ook als het gaat om kleur.

De mode is grillig. Geldt dat ook voor kleurtrends?

Trends veranderen, en dat gaat soms zo snel dat er sprake is van meerdere trends tegelijk. Bij AkzoNobel concentreren we ons op trends voor de langere termijn. Als het gaat om kleding kan je elke dag iets anders aantrekken, afhankelijk van je stemming en waar je naartoe gaat. Zoiets is met verf uiteraard onmogelijk. Die moet dan ook de veranderingen op korte termijn kunnen overleven. Twee à drie jaar is daarbij een redelijke termijn. Er is bijvoorbeeld een grijze periode geweest, en er zijn nu nog steeds mensen die trots zijn op hun in grijstinten geschilderde huis. Zij denken dat het past bij de moderne tijd, en in de zekere zin klopt dat ook. Wat ze daarbij alleen vergeten is dat ondertussen de koelere grijstinten zijn vervangen door warmere schakeringen.

In gebouwen zoals hotels en winkelcentra zien we steeds meer kleur. Hoe verklaar je dit fenomeen?

Ik heb het gevoel dat mensen tegenwoordig veel meer durven op het gebied van kleur en kleurencombinaties. Vroeger hielden architecten zich pas met kleur bezig als de bouw klaar was. Dat ligt tegenwoordig heel anders, want kleuren worden vaak vanaf het begin al geïntegreerd in het ontwerp. Die omslag is vooral zichtbaar bij jonge vrouwelijke architecten. Het is een totaal andere benadering. Deze evolutie is mogelijk dankzij de eigenschappen van de hedendaagse verven: ze hebben een hoge mate van duurzaamheid en kunnen op zeer veel verschillende materialen worden toegepast.

Het resultaat is in elk geval fantastisch, want het stimuleert mensen om meer zelfvertrouwen en lef te hebben, wat kleur betreft.

Is de consument zich bewust van de brede keus aan kleuren?

Het is grotendeels iets dat zich in het onderbewuste afspeelt; het is een geleidelijk proces. Daarom is het ook zo'n grote uitdaging voor bedrijven. De vraag is: welke keuze maakt de consument in de toekomst?

Hoe weet jij welke kleuren een belangrijke rol gaan spelen in ons leven? Hoe weet je van de trends van morgen zijn?

We moeten kijken naar wat er allemaal in de wereld gebeurt. Neem bijvoorbeeld het succes van wit: we moesten erachter zien te komen waar dat opeens vandaag kwam, wat de context was. Trends worden in feite niet bedacht, ze ontstaan. Het is aan ons om de subtiele veranderingen en spanningsvelden op te speuren, om vast te stellen wat mensen beweegt. Om een voorbeeld te geven: op dit moment leven we in een heel drukke tijd, we komen bijna om in de informatie. Mensen zijn op zoek naar kleurencombinaties die rust uitademen, vandaar het voorspelbare succes van wit.

Wat gebeurt er eigenlijk in het Global Aesthetic Center?

Het Global Aesthetic Center ontwikkelt kleurtrends

Een groot deel van ons werk bestaat uit het ontwikkelen van concepten, kleurenpaletten, brochures en informatie. Je moet weten dat de trends worden ontwikkeld met het idee dat mensen zich erin herkennen en de kleuren gaan gebruiken. Wij bestuderen kranten en tijdschriften, en we bezoeken mode- en designbeurzen. Ook houden we rekening met de lifestyle van mensen, en met hun manier van denken en hun emoties. Een keer per jaar organiseren we een bijeenkomst met experts van over de hele wereld, waaronder architecten, ingenieurs en grafisch ontwerpers. De ideeën die tijdens deze bijeenkomst worden uitgewisseld worden verzameld en vormen de basis voor onze workshop "ColourFutures".

Laten we het eens hebben over het Healthcare concept waar Sikkens een eigen kleurgids voor heeft ontwikkeld. Waar komt dat idee vandaan?

Bezoekjes aan een arts of het ziekenhuis behoren over het algemeen niet tot de leukste momenten van ons leven. Met het Healthcare concept van Sikkens bieden we ontwerpers en architecten een tool: een gids aan de hand waarvan zij functionele en warme gebouwen kunnen ontwikkelen voor de gezondheidszorg. Daarnaast is het van belang om een bewegwijzeringsysteem te ontwerpen. De verschillende afdelingen worden van elkaar gescheiden door verschillende kleuren, zodat je een contrast krijgt tussen de lange gangen en de entree van de verschillende afdelingen. En tot slot doen we er alles aan om de patiënt gerust te stellen, te begeleiden en zelfvertrouwen te geven.


Sluiten Lees meer

Deze website maakt gebruik van cookies om bezoekers te herkennen. Dit helpt ons om jou de best mogelijke gebruikservaring te bieden en de site continu te verbeteren. (Als je verder surft op deze site, stem je automatisch in met ons gebruik van cookies.) Cookie informatie pagina